Verkiezing Het Slimste bedrijf van Nederland
Van 2009 tot en met 2015 organiseerde de MKB Krachtcentrale de verkiezing Het Slimste bedrijf van Nederland. De bedoeling was om MKB organisaties zichtbaar te maken die de erin geslaagd zijn om met een vernieuwend besturingssysteem de mens weer centraal te zetten en groots te groeien. Die zichtbaarheid diende als praktische inspiratie voor andere organisaties die vernieuwingskracht wilde stimuleren en de wendbaarheid van de organisatie wilden vergroten. Eigenschappen die volgens onderzoek in de nieuwe economie cruciale succesfactoren zijn. Lees hier hun verhalen en laat je inspireren. De verhalen van deze Slimste bedrijven hebben mijn visie op organiseren enorm beïnvloedt en de mensen die achter de verhalen schuilen hebben mijn leven enorm verrijkt.
“Winnen was een mooie waardering voor onze medewerkers. Het heeft ons veel goede publiciteit opgeleverd en zeker ook de motivatie om zo door te gaan” (Kees Pater, Koekjesbakkerij Veldt, winnaar 2011 won later ook prijzen zoals Vitaalste bedrijf van Nederland en Kees staat met grote regelmaat op podia op zijn verhaal te delen. Kees wil de keten van Geluk creëren en organiseert Gluren bij de Buren sessies op zijn bedrijventerrein in Veenendaal)
“De titel heeft ons zoveel gebracht, dat is met geen pen te beschrijven. Onze groei heeft een fantastische boost gekregen en er zijn deuren opengegaan die we niet voor mogelijk hielden” (René Kesselaar, Aannemingsbedrijf Kesselaar was eerder te zien in een uitzending van Tegenlicht, staat iedere week wel ergens zijn verhaal te vertellen, was gast hoofdredacteur bij de Cobouw, geeft lezingen op Nijenrode, wordt genoemd (als filosoof) in het boek van de Amerikaanse Steven Covey Stichting)
Ter inspiratie onze uitnodiging voor de inschrijving. Ik denk dat deze nog altijd actueel is en moedig onderwijs, zorg, overheid en bedrijfsleven aan dit soort leuke platforms te blijven creëren:
Het Slimste bedrijf van Nederland is een MKB organisatie waar de mens met haar vernieuwingskracht centraal staat. Er wordt waardevolle en duurzame groei gerealiseerd. Deze Grootse Groei is zichtbaar in welzijn en welvaart.
Het Slimste bedrijf toont zich voorbeeldig op een aantal van de volgende onderwerpen: leiderschap, organisatiemodel, cultuur, samenwerking, aanpassingsvermogen, zeggenschap en talentontwikkeling. Medewerkers ervaren werken bij deze organisatie als waardevol, plezierig en zinvol.
Ons doel is om hun verhalen verder te verspreiden zodat meer bedrijven en mensen slimmer gaan ondernemen. We nodigen Slimste bedrijven uit om andere bedrijven te inspireren en activeren om slimmer te gaan ondernemen. Met het ontvangen van de titel, win je dus meer dan een prijs, je treedt toe tot een exclusief netwerk van slimste bedrijven.
Dit faciliteren wij:
- Ze mogen de titel Het Slimste bedrijf van Nederland dragen.
- Ze krijgen een trofee.
- Ze ontvangen een digitale versie van de trofee, vrij te gebruiken bij alle communicatie uitingen.
- We maken een korte film van de ondernemer en het bedrijf (samenwerking Punkmedia)
- We publiceren het verhaal en juryrapport op zoveel mogelijk plaatsen, hiervoor werken we o.a. samen met Reed Business, MVO Nederland, de ministeries SZW en EZ, Nieuw Organiseren, Business Wise, Punkmedia Topinnovators.
- We verspreiden persberichten over Het Slimste bedrijf.
- We faciliteren Spieken bij de Slimste Bedrijven van Nederland onderling.
- We gaan over het Slimste bedrijf vertellen in onze spiekevents, in onze workshops en lezingen en stimuleren onze partners dat ook te doen.
- De ondernemer krijgt een training Storytelling aangeboden om meer impact met het verhaal te bewerkstelligen.
- We brengen het Slimste bedrijf en haar aanpak onder de aandacht van beleidsmakers bij o.a. EZ, SZW en OC&W.
Remmelt Schuuring interview op MKB Krachtcentrale LIVE 2013 from punkmedia on Vimeo.
Pascal Bos en Axel Jansen van Jazo Zevenaar, een jaar na het winnen van de titel in 2010
Zo slim vonden we onszelf niet, maar het winnen van de titel deed ons begrijpen dat we op de goede weg zijn. Het levert ons al jaren betere opdrachten op, mooie samenwerkingen en gemotiveerde sollicitanten. Het netwerk is bovendien zeer inspirerend en we blijven zeer betrokken bij de rest (Pascal Bos, Jazo Zevenaar, winnaar 2010 is bedenker van PRET beleid, dat de basis vormt van de bestseller ‘De Pretfactor’ van Ben Kuiken, oprichter platform Nieuw Organiseren)
Het heeft ons doen inzien dat onze manier van ‘minder regels en procedures’ heeft geholpen om harder te groeien. Wij durven nu verder te denken op onze eigen manier en onze Groei zelf vorm te geven. (Edwin van der Ham, Montapacking, winnaar in 2012)