7 Winnaars Slimste bedrijf van Nederland 2014
Foto: René Wouters
Samen winnen bleek ook dit jaar prachtig te passen. Er is een grote diversiteit in de 7 winnaars van 2014, zowel qua branches als bedrijfsgroottes. De winnaars van 2014 zijn installatiebedrijf GreenFox, advocatenkantoor Bruggink & Van der Velden, thuiszorgorganisatie Emile.nu, elektrotechnisch bedrijf Van Loon Elektrotechniek, drukkerij Wedding, landbouw- & zorgorganisatie De Noorderhoeve en zakelijk dienstverlener &Samhoud.
GreenFox
Benno Schildkamp van FoodConnect, winnaar van 2012 is onder de indruk van GreenFox. Hij legt samen met Raoul Rossou, De Groeicoach, uit waarom GreenFox volgens de ondernemers- en de vakjury de titel verdiend heeft:
“GreenFox richt zich op allerlei soorten duurzame ontwikkelingen: het creëren van Duurzame Werkgelegenheid (voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt), CO2 reductie, energie besparing én geld besparing.
Greenfox begon met een zeer duurzaam product en liet zich door haar netwerk van klanten, gemeenten en sociale werkplaatsen uitdagen om meer zaken op een duurzame manier aan te pakken. Ze hebben ondertussen al diverse innovatieve producten en diensten ontwikkeld, die ze steeds invullen met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. GreenFox stelt ook dat deze mensen juist een voorsprong hebben op de arbeidsmarkt en koestert hun diversiteit.
Jobcarving is het passend maken van de functie bij de mens. Greenfox past dit structureel toe bij (nieuwe) medewerkers. Ze kijken daarbij naar de capaciteiten van de mensen en geven ze een in-huis opleiding en ontwikkelingspad. Door dat groepsgewijs te doen, stimuleren de (nieuwe) medewerkers elkaar ook om steeds meer uit zichzelf te halen (gezonde onderlinge competitiestrijd). De personen die moeite hebben met de in-huis training (veelal mensen met een SW indicatie en zeer beperkte arbeidscapaciteit) krijgen daarnaast ook nog eens training-on-the-job. Bijzonder is hun focus op hoog verloop. Zij maken mensen weer baas in eigen loopbaan en daar hoort soms een duwtje uit het nest bij. Dat maakt Greenfox bijzonder sociaal op een paradoxale manier: Slim dus.
GreenFox werkt ook bewust zonder subsidie (indirect wijzen ze klanten wel op de mogelijkheid om als klant subsidie te krijgen voor deze trajecten) omdat men een ‘normaal’ bedrijf is en wil groeien op eigen kracht. Focus op duurzaamheid en op mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt is een hele bewuste keuze.”
Bruggink & vd Velden, advocaten en belastingadviseurs
René Kesselaar, van Kesselaar&Zn, Slimste bedrijf 2012 heeft met zijn democratische aannemersbedrijf de bouw op zijn kop gezet. René verwelkomde zijn favoriet in het Slimste newerk: Bruggink & van de Velden.
“Al jaren werken dit advocatenkantoor uit Utrecht volgens het principe van democratisch organiseren, tegenwoordig steeds meer bekend als de SEMCO stijl. Medewerkers zijn ondernemer in eigen baan. Zij bepalen wat ze verdienen, wanneer ze werken, werken vanuit vertrouwen en zonder enige controle, aandeelhouderschap is radicaal anders dan normaal is in de branche. Voor hun sector is dat minstens zo moeilijk als die waar ik in onderneem”, sprak René Kesselaar.
Hij ging door: “Hun verdienmodel is zo radicaal vernieuwend dat iedereen het zou moeten horen, niet alleen, maar zeker ook hun eigen sector. Bij een ‘normaal’ advocaten kantoor ligt het Break Even Point bij ongeveer 1300 declarabele uren per medewerker en bij hun ligt dat dit jaar op 600. Alles wat daarboven verdiend wordt, wordt gedeeld en er zit een gezond maximum aan het aantal uren dat iemand mag draaien. Burnouts zijn nogal een probleem in deze branche. Iedereen werkt bij BvdV 4 dagen, verdient bovengemiddeld goed en is vitaal en ondernemend”
Emile.nu
Remmelt Schuuring van Schoongewoon, de eerste medewerkerscoöperatie van Nederland is laaiend enthousiast over Emile de Roy van Zuydewijn, van Emile.nu 2011 Zorgheld van NL. Hij was vereerd om Emile in het netwerk te kunnen verwelkomen.
In Emile zijn ogen zag hij de liefde voor het vak en de gedrevenheid om de zorg radicaal beter te maken, Remmelt was geraakt door deze jonge ondernemer.
Emile zag als student dat er steeds meer mensen thuiszorg op maat kozen. Mensen met een Persoonsgebonden budget kunnen zelf meer regelen en kiezen Emile.nu. Zijn klanten zijn mensen die graag de regie in eigen hand houden. Zij kiezen zelf wie wanneer welke zorg verleent. De studenten die bij Emile.nu werken, zijn van een nieuwe generatie en die willen plat organiseren. Ze hebben alles simpel gemaakt, voor zichzelf en voor de klant. Alle info bundelen ze simpel en leren is ook simpel omdat er niet met vingers gewezen wordt naar wie het fout deed, maar dat fouten ingebracht worden om van te leren en de dienstverlening te verbeteren Emile.lab noemen ze dat. Weinig overhead, weinig ego’s, weinig moeilijkheden en veel structuur, motivatie en betrokkenheid. Studenten kunnen zich hier ontwikkelen, klanten kunnen langer en beter voor zichzelf zorgen en beslissen en Groei is er in de breedste zin des woords, in persoonlijke ontwikkeling, in aantallen klanten, in aantallen studenten en in aantal leerervaringen van het bedrijf. Grootse Groei!
Van Loon Elektrotechniek
Volgens Pascal Bos van JAZO Zevenaar, het eerste Slimste bedrijf van Nederland in 2010, is Van Loon Elektrotechniek zijn absolute winnaar. Van Loon Elektrotechniek uit Dongen is een bedrijf met 75 medewerkers. Dit is wat Pascal vindt van Van Loon:
“Een nieuwetijds ondernemer met een ubuntu filosofie: als mensen zich ontwikkelen als mens en als vakman of –vrouw, draagt dat bij aan de teamambitie en aan de bedrijfsambitie. Ze werken vanuit een klanttevredenheids cijfer. Zonder functies, zonder hierarchie en vol oprechtheid.
Ook René moest van het ganzenbord tippelen om vanuit een persoonlijke transformatie te komen tot nieuw soort leiderschap; meer als aanmoediger, visionair dan als operationeel leider.
Eigenaarschap is belangrijk binnen van Loon, iedereen is bij machte om klachten van klanten direct op te lossen. Ze willen de status-quo in de Bouw doorbreken en komen tot meer verbondenheid en werkplezier :
Partnership bij van Loon: Oprecht bijdragen aan het succes van de ander
Drukkerij Wedding
Kees Pater, van Koekjesbakkerij Veldt en belangrijk klankbord voor ons en voor de overheid, heeft in 2011 met zijn koekjesbakkerij Veldt de titel gewonnen. Na een persoonlijke transformatie gaf hij de regie terug aan de mensen in de koekjesbakkerij. Kees vertelt wat hij de meest bijzondere inzending vond dit jaar en wie volgens hem de titel SB 2014 verdient.
Hoe kan een bedrijf zichzelf zo leren kennen door het overlijden van de ondernemer? Het gebeurde bij Drukkerij Wedding toen de weduwe Carin Wormsbecher de handen in de lucht wierp en riep: ” ik heb jullie hulp nodig”. De medewerkers namen de regie over en na een jaar bleken ze meer omzet gedraaid te hebben dan ooit tevoren. Dan moet je weten dat de grafische sector in de laatste 20 jaar de ene rollercoaster naar de andere heeft gekend en er in die sector bij bosjes drukkerijen sneuvelen. Het was dus soort van onmogelijk wat zij daar hebben bereikt.
Gesterkt door haar team en gepokt en gemazeld door haar rouw ervaring stond de ondernemer in Carin op. Ze wierp zich op als bijzonder leider van de drukkerij en wist mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt bij haar club te betrekken. Immers, zij had zich in dat jaar ook een team nodig dat haar accepteerde met haar verdriet en haar afstand tot de arbeidsmarkt/ondernemerschap. Als het team het met haar afkon, dan moesten meer mensen een kans krijgen. Ze hadden ontdekt dat je sterker wordt door ervaring en alleen maar voor geluk moet gaan. Ze heeft een team om zich heen dat zich helemaal inzet voor de continuïteit van het bedrijf en dat Groei gedefinieerd heeft als eerst sociale groei en dan financieel succes. En ze zijn er nog, en ze doen het goed in al hun sociale diversiteit.
Carin is een bijzonder mens met haar duurzaam inzetbare hart op de juiste plek. Een leider is opgestaan…
Noorderhoeve
Michiel Wijchmans van Lable uit Leeuwarden was winnaar van 2012. Bij Lable hebben ze gespiekt bij de Inuit indianen waar situationeel leiderschap bijzonder is. Deze democratische ICT club heeft het eigenaarschap onder de medewerkers verdeeld. Zijn topper is Noorderhoeve.
“Noorderhoeve is het voorbeeld van duurzaamheid tot in de poriën van de organisatie. Duurzaam voor mensen, duurzaam voor de natuur, planten en dieren en duurzaam voor de omgeving. Met koemanagement als filosofie brengen zijn gezond boeren verstand in de praktijk en creëren daarmee een prachtige leefomgeving voor mens en dier. Een zorgboerderij met exceptionele ondernemerskwaliteiten en duurzame innovaties.
David nodigt iedereen uit om te komen kijken waarom en hoe je dit vormgeeft. Daarmee is hij een inspiratie voor velen in het bedrijfsleven. Een hele terecht winnaar, een bedrijf dat klaar is voor de toekomst.”
&Samhoud
Eric Damhuis, was ondernemer van een Slimste bedrijf van Nederland in 2013, is bezig een tweede onderneming, Brain of Buildings om te bouwen tot een organisatie waar de mens en haar vernieuwingskracht totaal centraal staat. Eric’s winnaar voor dit jaar is &Samhoud.
“Als je als zakelijke dienstverlener in aanmerking wil komen voor de titel, moet je van goeden huize komen. Deze club komt van een villa. Alles wat zij doen, heeft een ongelofelijk hoge lat, die ze op medewerkers, maar ook op klanten en leveranciers leggen. Dit is een extreme vorm van practice what you preach en toen ze voor de zoveelste keer verkozen werden tot Great Place to work Europe. Een klant zei: “Tja, een zakelijke dienstverlener heeft het makkelijk, probeer dat nu eens met een echt bedrijf.” Ze zijn ze die uitdaging aan gegaan en zijn een horeca concept gestart, waarmee ze inmiddels 2 michelin sterren hebben behaald. Hun advieswerk is heel nieuwetijds en het feit dat ze het zo in hun eigen genen hebben, is beyond nieuwetijds.
Zij werken vanuit hogere en gewaagde doelen. Hun hoger doel is Together we build a brighter future
Hun gewaagde doel is om een top 10 merk in Nederland te zijn in 2015 en in 2030 een wereldwijd topmerk, maar dan een gezonde. Naast Mc Donalds, Coca Cola, Heineken, etc”.
—–
De foto’s zijn afkomstig van onze partners Punkmedia en René Wouters
Alle winnaars van harte gefeliciteerd!! Bijzonder leuk om te vernemen dat men elkaar nomineert en men elkaar inspireert. Als stagaire op de Noorderhoeve kan ik elk bedrijf in Nederland aanbevelen een training bij David te volgen; dit bedrijf glimt van geluk. De sfeer is overweldigend, en het is ronduit een wonder hoe mensen hier met elkaar omgaan. Kom naar de Noorderhoeve, Schoorl Noord-Holland, het zal je niet teleurstellen.
Martin van Veenendaal