Het verhaal van Drukkerij Wedding begint heel droevig met het overlijden van de ondernemer in 2001. De man is op dat moment de organisatie; hij bepaalt alles, kent alle facetten van het drukkersvak, kent alle klanten en lijkt dus onmisbaar. Zijn vrouw, Carin Wormsbecher moet in korte tijd niet alleen de plotselinge dood van haar man verwerken, maar krijgt ook de verantwoordelijkheid over zijn bedrijf; Drukkerij Wedding met 14 medewerkers.
Ze weet niets van de drukkerijsector, ze weet niets van ondernemen en moet op een stoel plaatsnemen die haar op dat moment helemaal niet past. Maar ze is wel direct vastbesloten; ‘Drukkerij Wedding is Gerard en ik wil dat de drukkerij voortleeft’. Ze toont zich kwetsbaar en vraagt om hulp van de medewerkers. Ze heeft letterlijk een afstand tot de arbeidsmarkt en heeft haar collega’s hard nodig om de tent draaiende te houden. Deze kwetsbaarheid maakt de held in de medewerkers los. Zij gaan met elkaar aan de slag om de drukkerij van de ondergang te redden.
Resultaat is een bedrijf waar medewerkers zich betrokken voelen bij elkaar en verantwoordelijk voelen voor de continuïteit en groei van de drukkerij. Ze krijgen het in 1 jaar voor elkaar om de brutomarge met 9% te verhogen, wat neer komt op 150.000€ per jaar. Carin ziet dat de medewerkers zichzelf en het hele proces prima kunnen sturen en neemt afscheid van de manager die ook nog eens 100.000€ per jaar kost. In 1 jaar tijd verdienen ze zo 250.000€ meer.
Carin droogt haar tranen en vindt zichzelf terug, sterker nog, ze ontdekt met behulp van haar collega’s haar bijzondere talent en vertaalt dat naar haar huidige rol: de duurzame ondernemer.
Het is hier geen zorginstelling
Carin heeft gevoeld hoe geweldig het is om in een bedrijf te werken waar zorg is voor elkaar en als ze weer op kracht is, haalt ze mensen naar binnen die haar hulp nodig hebben om hun talenten tot relevante toegevoegde waarde te maken. In eerste instantie reageren de collega’s afwijzend, ze zijn een drukkerij en geen zorginstelling. Maar Carin overtuigt ze door te vragen waar ze liever werken, bij een bedrijf dat midden in de samenleving staat en waar zorg voor elkaar is, waar je welkom bent zoals je bent en waar je bijdraagt wat je bij te dragen hebt. Of bij een bedrijf waar alles alleen maar om efficiëntie en geld draait? Ze kiezen voor het eerste, maar realiseren beide. Niet alleen groeit het bedrijf sociaal gezien, maar er is ook financiële groei.
Slim ondernemen
De drukkerij sector heeft te maken met enorme klappen en drukkerij Wedding incasseert ze goed en vaart haar eigen koers. Ze maken bijzondere keuzes die ze een voorsprong geven. Zo helpen ze mensen met een bijzonder verhaal dit als boek uit te brengen en kijken ze hoe ze webshops volledig kunnen ontzorgen in hun logistieke proces door ze werkelijk te kennen als ondernemers. Slim ondernemen gaat over eigenaarschap, vakmanschap en rentmeesterschap en dat hebben ze bij dit bedrijf mooi gecombineerd.
Bijzonder slim
Drukkerij Wedding heeft zichzelf met het verlies van de ondernemer en de manager opnieuw uit moeten vinden en is er een socialer en succesvoller bedrijf van geworden. Medewerkers tonen ongekende betrokkenheid en benutten hun vakmanschap optimaal om de drukkerij omhoog te houden. Hun diversiteitsbeleid is bewonderenswaardig en is hier een kwestie van IEDERE DAG de beste versie van jezelf laten zien, ipv een mooi verhaal.
Het vrouwelijk leiderschap is voelbaar bij dit Slimste bedrijf van Nederland, men is niet bang om imperfect te zijn of uit te komen voor wat hem of haar werkelijk gelukkig maakt en het eigenaarschap zit bij de mensen op de werkvloer.
Ooit heb ik de eer gehad bij een boekpresentatie te mogen zijn in de drukkerij van Carin, een verhalenbundel waar mijn verhaal er 1 van was. Temidden van alle machines en medewerkers die aan dit boek hadden gewerkt hoorde ik haar inspirerende verhaal. En kreeg ik een waardebon voor als mijn eigen boek er ooit komt. Want ze gelooft in mij. Ik ben al over de helft, dat boek gaat er komen, gedrukt bij drukkerij Wedding!
Wat een prachtig bedrijf met nog mooiere mensen.
Beste Elles,
Wat een goed idee, ik hoop dat je jouw verhaal dan hier ook deelt. Wij vinden Carin ook een mooi mens met een bijzonder verhaal en dito bedrijf. Hoe ze daar allemaal de compassie vinden en de diversiteit koesteren, vinden wij prijzenswaardig. Ik hoop dat ze daar weten hoe bijzonder dat is. Ik wens jou heel veel inspiratie toe en hoop dat je boek er snel komt. Alle goeds,
Anke
Pingback: MKB Krachtcentrale | Slim on Tour bij Drukkerij Wedding en Koekjesbakkerij Veldt 30-04-2015