Broedplaats voor talent
Een organisatie waar jong talent tot zijn recht komt en waar zij zich in kunnen zetten voor betekenisvolle, maatschappelijke doelen: dat was het idee achter Lable. Vijf jaar later staat er een organisatie die in bijna alles verschilt van het gangbare bedrijf. ‘Talent kan zich alleen ontwikkelen als het de ruimte krijgt.’
Tekst: Ben Kuiken
Een platenlabel voor jong talent: dat was het idee toen twee docenten en twee studenten van de opleiding Communicatie en Multimedia Design van de NHL Hogeschool in Leeuwarden Lable opzetten. ‘We hadden het over de opleiding,’ herinnert Michiel Wijgmans zich, ‘en concludeerden met elkaar dat waar heel veel talent op de opleiding al nauwelijks tot zijn recht komt, het daarna pas echt goed misgaat. Je gaat werken voor een reclamebureau en bent de hele dag bezig om een website hoger in de rankings van de zoekmachines te krijgen. Of je bouwt op je zolderkamertje in je eentje websites voor de bakker op de hoek, maar echt veel zoden zet het allemaal natuurlijk niet aan de dijk. Hoe kun je dat talent nou bundelen zodat je echt iets van waarde kunt toevoegen aan de maatschappij? Jonge mensen willen zinvol bezig zijn, iets doen voor een betere wereld; hoe kun je dat faciliteren? Zo kwamen we op het idee van Lable, een platenlabel voor talent.’
Dat was in 2007. Daarna heeft het de vier kersverse ondernemers nog enkele jaren gekost om uit te vinden hoe zo’n organisatie er dan uit zou moeten zien en welk doel ze wilden dienen. ‘Als je een product of dienst ontwikkelt dat je vervolgens op de markt brengt, is het relatief simpel: je gaat naar de Kamer van Koophandel, schrijft je in en gaat aan de slag. Maar wij wilden een organisatie opzetten waarin mensen hun talenten kunnen benutten voor een maatschappelijk doel. Dat is een iets gecompliceerdere missie. Hoe organiseer je dat?’
Lable from punkmedia on Vimeo.
Inuit
Een van de dingen die ze zeker wisten, was dat er geen plaats was voor baasjes: ‘Je kunt je talent pas echt benutten, als je ook de ruimte krijgt om dat te doen. Ik ga een programmeur echt niet vertellen hoe hij zijn werk moet doen, dat weet hij zelf veel beter. Natuurlijk moet je wel verbinding houden met elkaar, maar dat kan prima tijdens de lunch of bij een kop koffie. Hou het simpel.’ In plaats van management maakt Lable gebruik van situationeel leiderschap. ‘Dat hebben we afgekeken van de Inuit Indianen: als je daar vraagt wie de baas is, krijg je per situatie een ander antwoord. Als ze bijvoorbeeld gaan jagen, dan is degene die daar het meeste ervaring mee heeft, de leider. Zo doen wij dat ook. Zo hadden we laatst een helpdesk nodig. Dan staan er een paar jongens op die het meest afweten van het inrichten van een helpdesk en die zetten dat dan op en verdelen het werk onderling. Daar hoef je niks aan te doen, dat gaat vanzelf.’
Alle belangrijke beslissingen bij Lable worden op basis van consent genomen, dat wil zeggen dat een voorstel pas wordt aangenomen als niemand overwegende bezwaren heeft. ‘Dat is om de vaart erin te houden. Als je alles op basis van consensus doet, kunnen discussies eindeloos slepen en bestaat het gevaar dat mensen zich gaan ingraven. Bij consent heb je dat risico minder.’ Om te voorkomen dat er toch weer baasjes ontstaan, is ook het eigendom van Lable onder het personeel verdeeld. ‘Lable is een BV, waarvan we de aandelen ondergebracht hebben in een holding. De aandelen daarvan zijn weer in handen van een stichting en dus van iedereen.’
Verzekering
Een andere vraag waar de vier oprichters van Lable zich voor geplaatst zagen, was welk maatschappelijk doel de organisatie kon dienen. ‘We kwamen er al snel achter dat talent pas echt goed tot zijn recht komt, als ze een doel voor ogen hebben. Je kunt niet zeggen: kom maar bij ons en dan verzinnen we wel wat. Pas als je weet waarvoor je het doet, kun je honderd procent geven.’ Gelukkig dienden die doelen zich bijna als vanzelf aan. Zo was er de directie van een grote verzekeraar die met zijn handen in het haar zat over de toenemende macht van de consument. ‘We kregen van hun carte blanche om het concept van verzekeren opnieuw uit te vinden. Dat geeft wel aan hoe wanhopig ze zijn. We hebben een prachtig plan bedacht. De kern van het idee was inzicht in je eigen bankrekening waardoor je kunt analyseren waar je je geld aan uitgeeft. Als bijvoorbeeld blijkt dat je veel geld spendeert aan je telefoon, dan zou je een verzekering kunnen afsluiten voor optimale bereikbaarheid.’
Dit idee van inzicht in je persoonlijke situatie en persoonlijke waarden was ook het vertrekpunt voor een andere benadering van de ouderenzorg. ‘Door uit te gaan van de zelfstandigheid en de zorg te richten naar de manier waarop ouderen gewend waren te leven, ontstaat er een nieuwe dialoog tussen zorgprofessionals en de bewoners van verzorgingshuizen. Met Lable Care maken we het mogelijk om individuele zorgbehoeften te verbinden met het zorgaanbod. Tegelijkertijd wordt de beschikbare tijd en geld inzichtelijk gemaakt. Snel daarna ontdekten we dat Lable Care ook uitermate geschikt is om stapels papieren protocollen overbodig te maken door de informatie op de juiste plek aan te bieden. Zo wisten we een protocol van veertig A4’tjes terug te brengen naar één! Als je eens wist hoeveel er dubbel wordt geregistreerd in de zorg! Daarom is ons devies dat je nooit tweemaal hetzelfde in hoeft te vullen. Daar zit voor ons de essentie van eenvoud.’
Wijgmans sluit niet uit dat Lable zich de komende jaren ook met hele andere maatschappelijke doelen bezig zal gaan houden. ‘We zijn bijvoorbeeld bezig met het onderwijs. En laatst hebben we een klus gedaan in de Jeugdzorg. Een organisatie in de Jeugdzorg benaderde ons omdat het platform dat ze net voor veel geld hadden laten bouwen voor jongeren, hun ouders en jongerenwerkers nauwelijks gebruikt werd. Zouden jullie nou niet eens kunnen inventariseren wat die jongeren echt bezighoudt? En oh ja, het budget is zo goed als op,’ zegt Wijgmans lachend. ‘Oké, als jullie een hele bijzondere locatie regelen waardoor die jongeren zich speciaal voelen en zorgen voor goed eten gaan wij een dag gratis brainstormen met die jongeren over dat platform. Blijkt dat die jongeren eigenlijk hele normale dingen willen: een baan, een vriendin, goed met geld om kunnen gaan. We zijn nu aan het kijken om dat platform zo om te bouwen dat ze per doel iemand kunnen uitnodigen die hen daarbij kan helpen zodat ze een eigen leven kunnen opbouwen. Dat is toch gaaf!’
Bedrijf? Lable
Waar? Leeuwarden
Activiteit? Het creëren van maatschappelijke waarde
Aantal medewerkers? 13
Wat? Nieuw organiseren, ontwikkelen talent