Het individu in de hoofdrol
Als je bij Reurings Precisie Plaatwerk (RPP) in Delfgauw binnenstapt, merk je het direct: dit is niet zo maar een plaatwerkbedrijf. De opgeruimdheid, de sfeer en de mensen, alles is hier net even anders dan in een gemiddeld metaalbedrijf. En dat dit ‘anders’ zijn werkt, dat blijkt. Met vijftien mensen weet het bedrijf een extreem hoge omzet te realiseren. De klanten melden zich zelf en blijven.
RPP slimste bedrijf van Nederland 2013 from punkmedia on Vimeo.
Na een hartelijk en open ontvangst vertelt Aad Reurings, eigenaar en directeur van RPP, vol trots en enthousiasme over zijn bedrijf. ‘Reurings Precisie Plaatwerk is zestien jaar geleden opgericht en werkt nu met vijftien medewerkers aan plaatwerk voor alle industrieën die je je maar kunt bedenken. We hebben een hele eigen filosofie ontwikkeld om nieuw personeel te vinden en op te leiden,’ vertelt Reurings bevlogen. ‘Waar het huidige onderwijssysteem tekortschiet, ontwikkelen wij de talenten van medewerkers zelf en geeft we ze ook direct een grote verantwoordelijkheid.’
Natuurlijk speelt zijn eigen achtergrond als ‘jongen uit het speciaal onderwijs’ mee in de drive om van het bedrijf iets bijzonders te maken. ‘Ik voelde me vaak niet begrepen. Bij veel VMBO’ers zie ik hetzelfde gebeuren, terwijl daar de beste vakmensen uit voortkomen. Wij steken daarom veel en systematisch tijd in het verder en blijvend opleiden van deze jongens.’ Ook buiten het bedrijf maakt Reuring zich sterk voor deze groep. ‘We zijn nu actief betrokken bij het ontwikkelen van een Cito-toets ‘voor handjes’. Daar is grote behoefte aan en het sluit veel beter aan bij de denkwereld van die jongens.’
‘We investeren bovendien veel in de beste en nieuwste machines,’ vervolgt hij. Die combinatie maakt hen sterk. ‘Onze mensen lopen bijvoorbeeld ook stage bij onze machineleveranciers. Daar leren wij én zij heel erg veel van.’ Het motto van RPP is dan ook: machines kun je kopen met het geld dat je kunt verdienen met goed personeel waarmee je klanten minimaal kunt geven waar zij om vragen.’
Afgekeurd
Iedere nieuwe medewerker (vooral VMBO’ers) komt bij RPP terecht in een volledig opleidingstraject, wat bijna model staat voor ‘een leven lang leren’. Na een tweejarige MBO-opleiding volgen de medewerkers vaktechnische opleidingen, maar ook meer algemene opleidingen als Engels, BHV, ISO-9002 en wiskunde. Ze worden daarbij jarenlang begeleid door een oudgediende. Dat dit investeren in de opleiding van mensen werkt, blijkt. De wil om verder te leren is groot, de omzet per medewerker ligt met twee ton ruim boven het gemiddelde van de branche en het ziekteverzuim ligt met 0,3 procent ver onder het landelijk gemiddelde.
Als we door de fabriek lopen, trekt Aad zich even terug. ‘Praat zelf maar met de mensen, dan krijg je de echte verhalen te horen.’ Dat doen we dan ook. Een medewerker vertelt vol trots: ‘Ik was voor honderd procent afgekeurd, maar ik ben inmiddels weer voor tachtig procent bij RPP aan het werk.’ Iedereen krijgt bij RPP een kans. Het individu staat centraal. Mensen die volgens ‘het systeem’ zijn afgekeurd maar graag willen werken, krijgen ook hier een kans.
Wat naast het uitgebreide opleidingsprogramma verder ook bijdraagt aan het succes van RPP is het grote vertrouwen dat in de mensen wordt gesteld en de zelfstandigheid die iedereen krijgt. De medewerkers bepalen zelf wat er in de fabriek gebeurt. Dit zorgt voor een kortere doorlooptijd en een betere kwaliteit. ‘We hebben afgesproken dat we allemaal pas naar huis gaan als de laatste klus af is, elke dag. Dan help je elkaar dus en maak je elkaar beter,’ zegt een medewerker.
Medewerkers en afdelingen hebben hun eigen portemonnee waaruit ze zelf investeringen mogen doen. Deze verantwoordelijkheid en vrijheid om te investeren in de beste en nieuwste machines wordt door de medewerkers zeer gewaardeerd.
Opmerkelijk genoeg heeft RPP geen verkopers in dienst. ‘We kunnen kiezen tussen de klanten die zich zelf bij ons melden en doen we waar we echt goed in zijn. Wat helpt is het directe contact tussen onze medewerkers en de klant. We laten ze vaak ook even meedraaien bij de klant om een beter gevoel bij de eindtoepassing te krijgen. Daar kan geen specificatie tegenop. De engineers zitten in de fabriek aan de machine, met de klant aan de telefoon, kortere lijnen bestaan er niet.’
Kwaliteitscontrole
Dat de medewerkers deze verantwoordelijkheid en dit vertrouwen sterk waarderen, blijkt wel uit het feit dat ze graag meedenken over mogelijkheden om kosten te besparen en elkaar helpen als dat nodig is. Bij het bespreken van ‘fouten’ wordt nooit over de veroorzaker gesproken, maar alleen over de oorzaak en hoe dergelijke zaken in de toekomst voorkomen kunnen worden. Opmerkelijk is dat iedere medewerker zijn eigen kwaliteitscontrole uitvoert. ‘Vroeger was kwaliteit voorbehouden aan de kwaliteitsman. Afkeur kwam pas aan het einde van de pijplijn bij iemand anders in beeld. Nu hebben we dat teruggebracht naar de mensen zelf.’ Dat heeft tot een enorme kwaliteitsverbetering geleid en tot minder uitval.
De combinatie van investeren in het individu middels opleidingen, vertrouwen en verantwoordelijkheid en investeren in de beste en nieuwste machines maakt het bedrijf ijzersterk. Dat Reurings Precisie Plaatwerk hiermee een van de koplopers is in zijn branche blijkt niet alleen uit de omzet van het bedrijf, maar ook uit de verkiezing tot Slimste Bedrijf van Nederland in 2013. Uit het jury-rapport: ‘Wat de jury ziet bij Reurink is de enorme nadruk op blijvend leren en grote verantwoordelijkheid bij de mensen met een VMBO-achtergrond. Alleen dan lukt het om ook het maximale uit de hoogwaardige machines te halen. De jury waardeert bovendien het vertrouwen en ziet dat dat veel oplevert. Zelfsturing en zelfs controle in combinatie met direct contact met klant en techniek blijken erg effectief.’
Bedrijf? Reuring Precisie Plaatwerk
Waar? Delfgauw
Aantal medewerkers? 15
Wat? Vertrouwen, zelf opleiden vakmensen
Web www.rpp.nl